onsdag den 28. august 2013

Stjålet fra facen, apropos den forbandede krig

Pablo Llambias Praksis: Det ligner en mediekampagne op til en militær intervention: "USA opsnapper", "Assads lillebror mistænkes for", "Søvndal kræver klare beviser før indgreb i Syrien". Det virker "uundgåeligt". De kan godt lide, at vi også synes det.

Martin Glaz Serup: Se også forsiden på Politiken; det er som et computerspil, så er vi igang igen.

Jesper Lützhøft: Det kører helt efter bogen. Bare en helt forkert bog.

Martin Gregersen: Jeg ved ærligt talt ikke, hvad der er det rette at gøre i denne situation, men jeg bryder mig ikke om tanken, at en krig er uundgåelig, at en krig er den eneste løsning. Jeg bryder mig heller ikke om, når man på pol.dk kan læse, at formanden for Folketingets Udenrigspolitiske Nævn, Mette Gjerskov (S), siger, at det blot handler om, at danskerne skal vænne sig til den nye situation (http://politiken.dk/indland/ECE2060238/s-danskerne-skal-lige-vaenne-sig-til-tanken-om-at-gaa-uden-om-fn/). Hvis spørgsmålet om krig (med eller uden FN) kommer til handle om fortrolighed og vane, så bliver det i mine øjne farligt, for så er den kritiske debat og ikke mindst tvivlen fortrængt.

Karina Kring: Ja, det kan de. De er vilde med det. John Kerrys pressemøde mandag var ét langt, retorisk forspil til Obamas krigserklæring (klimaks). Point of no return bliver rapporten om våbeninspektørernes undersøgelser og fund. De er meget glade for berettermodellen ovre i det store USA. Keep it simple, så kan alle følge med i, hvad man skal mene om den sag...

Mai Misfeldt: Har samme fornemmelse af at tingene bliver kørt i stilling. Som noget vi har set før.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar