lørdag den 5. oktober 2013

Det kan minde lidt om Kaj og Andreas højre/venstre-sang

Og på den måde er det god spas. Jeg er i Paris, og der er højre/venstre-forordningen særlig prægnant. Gauche et droite, hvilket er venstre og højre, og hvor det på dansk giver bedst mening at sige højre og venstre, giver det altså bedst mening at sige gauche et droite på fransk. Når jeg spørger om vej på mit bedste skolefransk, får den ikke for lidt med franske retursvar, som ikke efterlader mig klogere, for så god er jeg altså ikke til fransk, selvom min fænomenale udtale kan give det indtryk. Når jeg begynder at se rådvild ud, er de fleste venlige at sænke farten eller at slå over i engelsk. At prøve, at gøre et forsøg, belønnes. Jeg kan godt lide at prøve, jeg kan godt lide at høre boulevard de clichy gentaget og udtalt, som jeg lige har udtalt det, jeg kan gode lide at vide, at jeg har ret, at jeg er dygtig til den franske udtale, at jeg har forstået essensen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar